Forside > Den offentlige sektor, Erhvervspolitik > Ny beskæftigelsesterapi for statens skrankepaver

Ny beskæftigelsesterapi for statens skrankepaver

17. marts 2012

Ny beskæftigelsesterapi for statens skrankepaver

Der er oprettet endnu en beskæftigelsesforanstaltning for skrankepaver: Direktoratet for Markedsforordninger, der mod stor leje har fået til huse i to etager i B & Ws´ kontorhus.

En stor del af “arbejds”tiden får det store antal af ansatte til at gå med udstedelse af importlicenser til bl.a. vinhandlere, der ønsker at importere vin fra et ikke EF-land. Der er ingen form for begrænsning i udstedelsen af en sådan licens, så alene af den grund er de overflødige. Men der skal stilles en sikkerhed i form af en sparekassebog eller en noteret check.

Ingen forklaring

En vinhandler, der skulle importere 1254 liter rødvin fra Spanien, beretter til Fremskridt: –

For dette parti skulle jeg stille en sikkerhed på 190,05 kroner, som jeg medbragte i kontanter. Dem var man meget betænkelig ved at modtage, da der ikke i skemaet står noget herom. Nølende gik man dog med til at modtage Nationalbankens tryksager. Efter rødvinens ankomst blev licensdokumentet afstemplet af Toldvæsenet, hvorefter jeg returnerede til Direktoratet, som så nogle dage senere sendte mig de deponerede 190,05 kroner tilbage i check.

Jeg prøvede pr. telefon at få en forklaring på, hvad det deponerede beløb skulle være sikkerhed for, hvilket dog var helt umuligt og på mine gentagne spørgsmål herom, blev røret smækket på. Da måneden var gået, modtog jeg et meget fint kontoudtog fra en Edb-maskine, der udviste samtlige bevægelser, samt at jeg ikke skyldte noget og ikke havde noget til gode.

Det hele ligner i mine øjne en beskæftigelsesforanstaltning…

RW og Z

Må citeres med fuld kildeangivelse:

Fremskridt nr. 9 / 1. årgang / 2. november 1973

