Forside > Trafikpolitik > Transport-vanvid

Transport-vanvid

16. december 2008

Transport-vanvid


Vi danskere skal have transportmuligheder, der langt overstiger de transportbehov, vi rent faktisk har. Det koster det danske samfund milliarder af kroner i unødvendige investeringer og drift.


Mange overser tilsyneladende, at vi rent faktisk kun er 5 millioner mennesker – eller ca. halvt så mange, som bor i mange storbyer. Vi lever i et lille homogent og dejligt land uden store bjerge, der skal gennemskæres . Transport burde derfor kunne gøres billig.


Vi investerer milliarder af kroner i motor- og trafikveje og asfalterer god landbrugsjord. Årsag: Vil nogen have bro mellem Fyn og Sjælland, så vil andre have to motorveje i Nordjylland, (selv om man samtidig vil hæve benzinpriserne for at få bilerne væk fra vejen).


Anden årsag: Vi skal så hurtigt som muligt fra punkt A til punkt B – vi må endelig ikke spilde 10 minutter på at skulle køre gennem en lille landsby. Vi kunne jo blive fristet til at stoppe op og gøre en lille handel. Men i stedet giver vi så landsbyen lidt “offentlig landsbyhjælp”.


Danskerne må endelig ikke køre i deres egne små “Kadetter” på de nyasfalterede motorveje, de skal køre bus. Derfor har hvert amt et offentligt busselskab. Her i Viborg amt hvor jeg bor, betaler skatteyderne 48 øre af hver krone, det koster at lade VAFT køre. Før det offentlige blandede sig, kunne rutebiltrafikken betale sig selv. Dette regnestykke ligner alle andre amters. I et forsøg på at gøre busserne til en succes lancerede man så X-busserne, altså busser der kører over amtsgrænser og kun med stop i byerne. Og bingo! – det er en succes. Det kan næsten hvile i sig selv, så det er vel godt? Næh.


For de mennesker der nu benytter “de grænseoverskridende busser” kørte jo før med tog, og da de jo ikke kan sidde på to sæder samtidig, går det endnu dårligere – og med færre passagerer hos D.S.B. Derfor er regeringen (A, B, Centrum Demokraterne (D), red.) og V og K blevet enige om at bruge yderligere ca. 20 milliarder skatteyderkroner for at lokke flere passagerer over til D.S.B. de næste år, og vi må jo ikke glemme, at D.S.B. i forvejen får skatteydertilskud på ca. 3,5 milliarder kroner pr. år.


For at de “grænseoverskridende busser” og D.S.B. ikke skal få storhedsvanvid og for mange passagerer fra punkt A til punkt B, går S.A.S. nu i offensiven og starter fly-timedrift i Kastrup/Jylland, (nu her, hvor vi snart kan køre over/under 25 milliarder kroners forbindelsen Fyn/Sjælland), og her på begge sider af “min ø” Mors, øger Sun Air afgangene både fra Thisted og Skive.


Jo, vi danskere kan sandelig blive transporteret på første klasse samtidig med, at Folketinget har besluttet, at CO2-udslippet skal reduceres med 20 % senest år 2005.


Det er ikke så sært, at vi bruger ca. 60 milliarder om året i rente på den gæld, vi allerede har skabt – eller ca. det samme som den samlede folkepensionsudbetaling i Danmark.


Hvad om vi brugte vore naturligt skabte vandveje mere effektivt til transport af gods og personer?

Aage Brusgaard

Må citeres med fuld kildeangivelse:

Fremskridt nr. 11 / 24. årgang / november 1996

Advertisements
  1. Endnu ingen kommentarer.
  1. 26. juli 2013 kl. 05:33
Der er lukket for kommentarer.
%d bloggers like this: