Central enhedsstyring

2. oktober 2008

Central enhedsstyring


En af svaghederne i de andre partiers arbejdsmetode er, at de fungerer så pluralistisk.


Et typisk eksempel var deres boligforlig i juni 1974. Det var skrevet af deres boligpolitiske ordførere og sagde blandt andet, at nu skulle Danmark have et stabilt boligbyggeri på 40.000 lejligheder årligt.


Ikke i et eneste år efter 1974 er vi nået op blot i nærheden af dette tal.


I landets krisesituation kan det nemlig ikke nytte noget, at boligpolitikerne laver deres målsætning, mens socialkultur- energi og alle andre politikere hypper deres synspunkter.


Vi er nødt til at underkaste os en central stram enhedsstyring, når vi skal ud af den katastrofale suppedas som genvalgstørstende gammelpolitikere har forvoldt ved blot at sige ja, ja og atter ja til offentlige investeringer og deraf følgende driftsudgifter på alskens områder, uden at de har haft forstand og moral til at anlægge helhedsbetragtninger.


Ét er, at den offentlige sektor skal være langt mindre med den virkning, at så får det enkelte menneske langt større personlig frihed.


Noget helt andet er, at der, hvor det offentlige sætter ind, kræver de danske finansers svækkede bæreevne, at der sker fantastisk effektivt og målrettet. Der er ikke råd til ressourcespild. Derfor er det nødvendigt med fasthed, konsekvens og disciplin i, hvad det offentlige foretager sig i de kommende år. Vi kan ikke fortsat lade tingene flyde hid og did på dårligste beskub i den offentlige sektor, så der uden indbyrdes sammenhæng tilfældigt den ene dag tilgodeses den ene pressionsgruppe og de næste dage nogle andre.


Heri vil det overvejende befolkningsflertal være rygende uenig i deres overforkælethed og indsigtsmangel.


Mogens Glistrup

Må citeres med fuld kildeangivelse:

Fremskridt nr. 43 / 11. årgang / 5. december 1983

Reklamer
%d bloggers like this: